Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord liever niet.

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /data/sites/web/deduivenvangerardbe/www/views/aanbodpagina.php on line 8
terug naar overzicht

Moderator

Een panelgesprek of debat modereren is zo veel méér dan het vragenlijstje afvinken dat de organisatoren hebben doorgegeven. Boeiende babbels op het podium of online zijn bij mij altijd het resultaat van een goeie én grondige voorbereiding.

“90 procent van het werk is af…”

Met mij als moderator gebeurt niets op het podium zómaar. Tenzij er iets compleet onverwachts gebeurt, maar dan garandeert mijn ervaring de flexibiliteit die nodig is. ☺ Het panelgesprek of debat is echter tot in de puntjes voorbereid. Hoe? Met een grondige briefing van de organisatoren als startpunt, een uitgebreid inhoudelijk voorgesprek met alle panelleden, de nodige aandacht voor een rode draad in de vraagstelling en het op hun gemak stellen van minder ervaren panelleden net voor het ‘moment suprême’. 90 procent van het werk is bij wijze van spreken dus af na de voorbereiding. Die overige 10 procent is ‘scherp staan’ tijdens het panelgesprek, om flexibel in te spelen op wat er op het moment zelf gezegd wordt, en ‘bruggetjes’ te slaan tussen de panelleden. Het is net daardoor – die grondige voorbereiding + ‘er staan’ op het moment zelf – dat zo’n gesprek op het podium heel spontaan overkomt, als een vlotte babbel mét inhoud.

ROI of ROP?

Mijn manier van werken is dus behoorlijk tijdsintensief. Het is logisch dat dit ook een invloed heeft op mijn gage / de vergoeding die ik voor zo’n opdracht vraag. Maar levert dat ook óp? Is de return on investment daarmee ook hoger? Als ik mijn trouwe klanten mag geloven alvast wel. Zij waarderen de kwaliteit van de gesprekken, het mij grondig inwerken in het thema, weten waarnaar te ‘vissen’ als de zenuwen mensen wat ‘korter van stof’ maakt, en de flexibele stijl van modereren die past bij het thema. Misschien dopen we ROI dus beter om in ‘return on preparation’. ☺

Sterren’streken’: 0/10

Kapsones en ‘moeilijkdoenerij’ zijn niet aan mij besteed. Ik zie mezelf niet als de-ster-van-de-show, maar als de facilitator van een evenement, een radertje in het geheel. Alle aandacht moet gaan naar de panelleden, de sprekers, ... Ik ben geen BV, en heb ook geen enkele ambitie om er een te worden. ☺ Maar ik ben wel zó ‘veeleisend’ dat ik verwacht dat iedereen die meewerkt aan het evenement – en zeker aan alles wat op en rond het podium gebeurt – 100 procent zijn of haar job doet. Enkel zo kan ik op het podium de kers op de taart zetten.

Constructief meedenken

Vaak kloppen organisatoren bij mij aan op een moment dat ze zelf nog niet helemaal weten hoe ze hun evenement zullen invullen. Wel of niet een panelgesprek? Hoeveel tijd voorzien we daarvoor? Hoeveel panelleden willen we op het podium? Hoe moet de podiumopstelling eruitzien? Welke gespreksformat gaan we nemen? Ik denk graag van in het begin van het proces met je mee, omdat ik uit jarenlange ervaring weet waarmee je een publiek boeit… of ‘plat slaat makkelijk doet afhaken. Wacht dan wel niet om me te contacteren tot het moment dat enkel nog de naam van de moderator in het programma moet worden ingevuld… ☺

Panelgesprek, debat of paneldebat?

Er is – ook bij organisatoren van evenementen – soms wat naamsverwarring. Het woord paneldebat is alvast geen correct Nederlands, dus schrap dat maar in die uitnodiging en/of dat programma. ☺ Het verschil tussen een panelgesprek en een debat? Bij dat laatste is het de bedoeling dat de deelnemers aan het gesprek met elkaar in discussie gaan. Ze mogen – of beter moéten – dus (op zijn minst vooraf) van mening verschillen. Op het einde van het gesprek de vredespijp roken, is helemaal niet nodig. ☺ In een panelgesprek laten de deelnemers elkaar uitspreken en brengen ze elk vanuit hun eigen invalshoek vaak andere inhoud aan. Het is wat minder scherp op de snee en vaak wat gemoedelijker. Opgelet echter: een panelgesprek mag nooit doodserieus of saai zijn. Een ervaren moderator – bel me! ;-)  – zorgt met spitse vragen en wat humor voor een levendig en geanimeerd geheel.

Moderator of presentator?

Doet een moderator iets anders dan een presentator? Een moderator leidt een gesprek of debat met meerdere panelleden in goeie banen. Dat doet hij (of zij) door de juiste vragen te stellen, in te spelen op wat gezegd wordt, iedereen aan bod te laten komen, vragen uit het publiek in goede banen te leiden en de timing in de gaten te houden. Een veel-ballen-tegelijk-in-de-lucht job dus. ☺ Een presentator leidt sprekers in, ‘lijmt’ de onderdelen van het evenement aan mekaar en zorgt dat de aandacht van het publiek hoog blijft. Met stijl, respect, rake teksten en een snuif humor. Vaak is een panelgesprek of debat onderdeel van een ruimer evenement met sprekers. Dan lopen de rollen van presentator en moderator gewoon door elkaar.

Referenties

Klanten spreken

Stef Dehullu wil als moderator een publiek meenemen in het momentum van een event of panelgesprek. Hij is aandachtig dat het doelpubliek steeds mee blijft, en slaagt erin dat te bereiken via zijn no-nonsense moderatiestijl. Stef kruipt als het ware in de events die hij modereert, en is daarom voor Voka West-Vlaanderen een graag gezien partner.

De sportjournalist waar wij voor presentaties vaak mee werken werd last minute naar de wereldbeker in Qatar gestuurd. Het startsein voor een zoektocht naar een nieuwe host en moderator voor de internationale conferentie die wij in november organiseerden.  

Stef was één van de namen die we via via doorkregen. Hij liet zich niet afschrikken door deze last minute opdracht, zelfs niet toen bleek dat het én in het Engels was én er twee dagen voor het event nog een belangrijke wijziging in het programma werd doorgevoerd. Het programma werd overlopen, ons niet alledaagse onderwerp werd goed bestudeerd én de twee panelgesprekken werden met de panelleden persoonlijk voorbereid. Stef bakende hierbij duidelijk de grenzen af maar zocht ook mee naar oplossingen om het geheel beter te maken.

De dag zelf bleek meteen dat hij zich goed voorbereid had. Logisch, daarvoor hadden we hem gecontacteerd, maar een fijne éxtra was dat ook wij als organisatoren ondertussen werden gerustgesteld, dat hij een coachende rol opnam ten aanzien van twee minderjarige anderstalige panelleden, technische problemen hielp oplossen en ruim de tijd nam om na te kaarten na het event. Het deed me een plezier dat ik daarbij ook kaartjes uitgewisseld zag worden met andere organisatoren.

Slotsom: Een perfecte host eigenlijk…

Dankjewel, Stef!

terug naar overzicht