Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren alsook om als lid te kunnen inloggen. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord liever niet.

Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /data/sites/web/deduivenvangerardbe/www/views/aanbodpagina.php on line 8
terug naar overzicht

Journalist & P.R.

Met 12 jaar journalistieke ervaring ken ik de béide kanten van de media: die van de journalist die het verhaal optekent, en die van het bedrijf of de organisatie die zijn nieuws in de media wil krijgen. Hoe kun jij hier je voordeel mee doen?

Waarom jouw nieuws (geen) nieuws wordt

De realiteit van de journalist? Altijd op zoek naar een goed verhaal, maar zij/hij krijgt dagelijks honderden mails met tips en persberichten en wordt (meestal) zó slecht betaald dat er geen tijd is om de zaken grondig te bekijken. Jouw realiteit? Hoe krijg je jouw nieuws tóch in de media? Alles begint met een goed persbericht met een duidelijke boodschap, en met een goeie afbakening van je doelgroep en de kanalen waar die doelgroep zijn nieuws gaat zoeken. 

Resultaat en inspanning

“We versturen een persbericht en dan komt het wel in alle media.” Wel, zo werkt het niet. Elk mediakanaal – krant, tijdschrift, tv-zender, online nieuwssite – heeft een eigen doelpubliek en een eigen visie op wat nieuws is, en wat niet. Slechts een fractie van wat nieuwskanalen dagelijks aan potentieel nieuws binnenkrijgen, wordt ook effectief gepubliceerd. Als ik je help om jouw nieuws te ‘pitchen’, sluit ik dan ook een inspanningsverbintenis af, maar geen resultaatsverbintenis. Klinkt misschien niet zo fijn, maar het is wel realistisch. En natuurlijk span ik me tot het uiterste in om het perfecte persbericht te schrijven en op de juiste knoppen te duwen om de kans op publicatie zo groot mogelijk te maken!

Het magazine van Voka West-Vlaanderen

Sinds 2011 ga ik regelmatig de baan op om West-Vlaamse ondernemers te interviewen. De artikels die ik schrijf, verschijnen in het tweewekelijkse papieren magazine ‘Ondernemers’ van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Van jonge wolven en wolvinnen die hun start-up lanceren over zaakvoerders van familiale kmo’s tot topmanagers van multinationals: het was en is een voorrecht om van hun verhalen nieuws te mogen maken. Enkele interviews die me bijbleven? Dat met een tuinier die ooit begon met een fiets met de grasmaaier eraan vastgebonden en nu de mooiste tuinen in Knokke onderhoudt, dat met een onderneemster die het gesprek overnam en eerst míj uitvoerig uitvroeg ☺, en dat met Willy – "zeg maar Willy" – Naessens die me de belangrijkste lessen uit zijn lange en rijkgevulde ondernemersloopbaan deelde.

Referenties

terug naar overzicht